Hírek
2019. November 29. 07:10, péntek |
Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
Az uniós fogyasztók több mint fele mérlegel környezeti szempontokat vásárlásai során

Az Európai Bizottság csütörtökön közzétett 2019-es fogyasztói körülmények eredménytáblája szerint általánosságban csökkennek az Európai Unió egyes régiói közötti különbségek a tekintetben,
hogy a fogyasztók tudatosabbak környezeti lábnyomukat illetően, több mint felük mérlegel környezeti szempontokat vásárlásai során.
Az eredménytábla főbb megállapításai szerint az éghajlat felmelegedésével és a globális műanyagszennyezéssel egyre többen vannak tisztában, a felmérés szerint ezért vásárlásaik során az uniós fogyasztók egyre nagyobb aránya veszi figyelembe a környezetre gyakorolt hatás szempontjait.
A kelet- és dél-európai uniós országok fogyasztói a leginkább, 59, illetve 57 százalékban környezettudatosak. A kiskereskedők egyértelmű többsége, 71 százalékuk gondolja úgy, hogy ágazatában megbízhatóak a termékek és szolgáltatások környezetbarát jellegére vonatkozó állítások.
Megállapították, hogy a fogyasztói körülmények Nyugat-Európában romlottak, de továbbra is javulnak az EU többi részén, így Dél- és Kelet-Európa egyre jobban felzárkózik az uniós átlaghoz. Ugyanakkor továbbra is jelentős a legjobban teljesítő Svédország (71 százalék) és legrosszabbul teljesítő Horvátország (53 százalék) közötti különbség.
Az eredménytábla szerint az uniós fogyasztók több mint 70 százaléka megbízik abban, hogy a kiskereskedők tiszteletben tartják fogyasztói jogaikat. Ezt a trendet tükrözi az is, hogy a kiskereskedők 70 százaléka szerint könnyű megfelelni a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak. Ezenkívül az uniós kiskereskedők többsége pozitívan értékeli a fogyasztói és termékbiztonsági jogszabályok érvényesítését saját ágazatában. A legmagasabb pontszámokat a termékbiztonsági jogszabályok érvényesítése kapta, amivel kapcsolatban a kiskereskedők háromnegyede értékeli a hatóságok által végzett ellenőrzést.
Az online vásárló fogyasztók aránya 2018-ban 60 százalék körüli volt, és ez az arány folyamatosan növekszik az országok között tapasztalható igen jelentős különbségek ellenére. Dániában a fogyasztók 84 százaléka vásárol online, míg Romániában és Bulgáriában csak a fogyasztók körülbelül 20 százaléka. Ugyanakkor a fogyasztói bizalom sokkal kisebbnek bizonyult egy másik uniós országból történő, határokon átnyúló vásárlás esetén, mint a hazai online vásárlás tekintetében.
A fogyasztói körülmények eredménytáblája a nemzeti fogyasztói körülményeket követi nyomon az ismeretek és bizalom, a megfelelés és jogérvényesítés, valamint a panaszok és vitarendezés területén. Vizsgálja továbbá az uniós kiskereskedelmi piac integrációja és az elektronikus kereskedelem terén elért haladást is.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 01. 08:47, csütörtök | Életmód
Fudzsimoto Szu: A Zene Háza az egyik legfontosabb projektem
Fudzsimoto Szu (Sou Fujimoto) világhírű japán építész az Oszakai Világkiállításon tartott előadást, amelyben kiemelte: a Magyar Zene Háza az egyik legfontosabb projektje.
2025. Május 01. 08:36, csütörtök | Életmód
Visit Hungary: mintegy hétszázezren pihentek Magyarországon a tavaszi szünetben
Az áprilisi vakáció időszakában 664 ezer turista kereste fel a magyar tájakat, április 17-27. között a szálláshelyek 36 százalékkal több vendéget fogadtak a tavalyi tavaszi szünethez képest
2025. Április 30. 07:55, szerda | Életmód
Agrárminiszter: a házikert a magyar családok rejtett erőforrása
Meghatározó jelentőségű a házikerti termelés a jó minőségű és egészséges élelmiszer előállításában.
2025. Április 29. 07:31, kedd | Életmód
Duna House: nincs milliós négyzetméterár alatt új lakás Budapesten
Történelmi csúcs, hogy 2025 első negyedévében már alig érhető el újépítésű lakás 1 millió forint alatti négyzetméteráron Budapesten - közölte a Duna House saját tranzakciós adatai alapján hétfőn az MTI-vel.